Co na to psycholog, kiedy do psychologa, psychiatry, dla kogo psychoterapia, psychologia, kim jest psycholog, o psychoterapii

Forum psychologiczne.


#1 2010-04-25 15:41:09

melassa

Administrator

Zarejestrowany: 2010-03-28
Posty: 73
Punktów :   

Emocje cz.10b

Klasyczne teorie emocji można podzieli na dwie grupy:
I. to grupa teorii psychologicznych, które starają się pokazać z perspektywy psychologicznej, jakie procesy są najpierw uaktywniane, aby następnie móc doprowadzić do zmian we wietrznych.
Wyróżnia 3 procesy kluczowe:
*** proces percepcji,
*** proces motywacji
*** proces ekspresji
II. to pozostałe modele - modele fizjologiczne w których wyróżniamy dwie teorie - trzewiowa Lanego i Wepnera wzgórzowa W.Cannona.
KLASYCZNA TEORIA EMOCJI propozycja Wiliama Jamesa (powstała w IX wieku, 1884 r - psychologia zaczynała się dopiero rozwijać). Tekst Jamesa:
„Nasz naturalny sposób myślenia o tych pospolitych emocjach jest taki: umysłowa percepcja jakiegoś faktu wyzwala umysłową afektację nazywaną emocją a teraz taki stan umysłu prowadzi do cielesnej ekspresji. Moja teoria przeciwnie uważa, że zmiany cielesne są bezpośrednim następstwem percepcji pobudzającego zdarzenia a nasze odczuwanie tych zmian w takiej formie w jakiej one występują jest emocją. W potocznym myśleniu jest tak, że tracimy szczęście i dlatego płaczemy, spotykamy niedźwiedzia i dlatego ogarnia nas strach i dlatego uciekamy, to jest potoczne myślenie. Hipoteza której bronię mówi natomiast, że prezentowana wyżej kolejność następstw jest nieprawidłowa nasz stan umysłowy jest wyzwalany bezpośrednio przez objawy cielesne, które muszą wystąpić jako pierwsze stąd bardziej uzasadnione jest założenie stanowiące o tym, ze odczuwamy przykrość, ponieważ płaczemy, boimy się ponieważ drżymy. Bez stanów cielesnych następujących po percepcji sama percepcja byłaby w swojej formie zbyt czysta poznawczo, bezbarwna, pozbawiona emocjonalnego ciepła.
Kolejność zdarzeń (następstw) w pojawianiu się emocji jest następująca:
1) percepcja pobudzającego doświadczenia (zdarzenia) - najpierw jest rejestracja i percepcja jakiegoś zdarzenia np. idzie niedźwiedź
2) percepcja zmian cielesnych - następuje uaktywnienie mięśni szkieletowych ( moja kora mózgowa rejestruje to co się dzieje w mięśniach szkieletowych wnioskuję o przyczynie zmian cielesnych
Reasumując:
1) percepcja pobudzającego zdarzenia
2) percepcja zmian cielesnych
3) wnioskowanie o przyczynie zmian cielesnych i to jest emocja Następuje najpierw rejestracja zdarzenia wraz z rejestracją zdarzenia następuje reakcja ciała, rejestruję reakcję ciała i w zależności od tego jaką reakcję rejestruję taki jest stan emocjonalny - czyli tak jakbym nadawał znaczenie mojemu ciału (to co się z moim ciałem dzieje ).
TEORIA MAGDY ARNOLD ustawia rzeczywistość emocji w kategoriach naturalnych, zdrowego myślenia, rozsądku. Wskazuje na to, że podstawą emocji jest świadome wartościowanie emocji przez człowieka, świadoma ocena. Emocja jest możliwa wtedy gdy następuje stan pewnej oceny, stan pewnego wartościowania.
Można przedstawić ten schemat w następujący sposób:
l) jest receptor
2) rejestracja jakiegoś zdarzenia
3) te impulsy biegną przez wzgórze ( ona uważa, że wzgórze pełni rzeczywiście b. istotną rolę ) we wzgórzu są tzw. stacje przekaźnikowe. Impuls przez stację przekaźnikową we wzgórzu biegnie do kory mózgowej
4) w korze mózgowej następuje tzw. ocena, ewaluacja tego impulsu (tego co jest rejestrowane przez receptor )
5) w efekcie ewaluacji następuje uaktywnienie różnych wzorców emocji, wzorców emocjonalnych. Np. niepokój, wrogość jak uaktywnią się te wzorce emocjonalne wtedy następuje przebieg impulsu z kory mózgowej przez układy wzgórzowe, następuje pobudzenie sympatycznego i parasympatycznego układu nerwowego. W rezultacie tego pobudzenia następuje pobudzenie różnych szkieletowych i wisceralnych. Zwrotnie jest to rejestrowane przez korę mózgową jako zmiany w ciele. Tu układ byłby następujący (gdybyśmy z Jamesem porównywali i analizowali to na poziomie psychologicznym to percepcja jakiegoś zdarzenia np. wchodzi na salę wykładową niedźwiedź (i nie tak jak mówi James od razu się trzęsę a jak się trzęsę znaczy, że się boję) następuje, uruchamia się stan ewaluacji oceny czy ten niedźwiedź jest ładny-brzydki zagraża-nie zagraża, jest pociągający-odpychający. W efekcie ewaluacji następuje uruchomienie pewnego wzorca w korze mózgowej w wyniku pewnych moich doświadczeń. Ja np. wiem, że takie zwierzęta gryzą, jak to zostanie uaktywnione i ocenione, że niedźwiedź może mnie zjeść to następuje przez wzgórze pobudzenie gałęzi sympatycznej i parasympatycznej czyli człowiek się trzęsie, ucieka, zaczyna być spięty zwrotnie rejestruję, że jestem spięty, że chcę uciekać.
Schemat jest następujący:
l) jest percepcja
2) ocena
3) emocja
4) działanie. Jest to ujęcie zupełnie inne ale normalne i zdroworozsądkowe. Autorka określa emocje jako odczuwaną tendencję w kierunku czegokolwiek intuicyjnie ocenianego jako dobre, korzystne albo od czegokolwiek intuicyjnie odczuwanego jako złe, niekorzystne. Emocja to odczuwana tendencja. Ten łańcuch następstw percepcja, wartościowanie (ocena), emocja, działanie
Emocja jest odczuwaną tendencją w kierunku czegokolwiek intuicyjnie, automatycznie (w wyniku doświadczeń tworzy się pewien automatyzm) oceniane jako dobre, korzystne lub od czegokolwiek intuicyjnie, automatycznie odczuwanego jako złe, niekorzystne. CD pyt 11 – można dopisać...

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.052 seconds, 10 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.maly-kacik.pun.pl www.bozogrobcy.pun.pl www.urzek.pun.pl www.starycn.pun.pl www.wschod.pun.pl